Barns anspråk på hus efter samboförhållande

Min sambo avled förra veckan. Han flyttade in imitt helägda hus för 15 år sedan och har betalt halva driftskostnaden. Vid kommande bodelning kan hans barn göra anspråk på mitt hus då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Eftersom du skrivit att din sambo flyttade in utgår jag i mitt svar från att du köpte bostaden innan samboförhållandet påbörjades. Vid bodelning mellan sambor ingår bara bostad som köpts under samboförhållandet för gemensamt bruk (3 § sambolagen). Huset kommer alltså inte ingå i bodelningen efter din sambo, varför dennes barn inte kan göra anspråk på huset.

Hoppas att svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare