Barnets vilja ska styra barnets boende

Hej Lawline,

Jag är pappa till en frustrerad flicka på 12 år. Hennes mamma och jag seperarade när hon var 3 år gammal och det hamnade i tingsrätten. Det blev delad vårdnad och ett umgänge som inte helt är vecka/vecka. De senaste 3-4 år har vår dotter velat vara lika mycket vid mig och mamman men mamman vill inte, enligt henne är det bäst för ett barn att vara mer med sin mamma som hon säger till dottern. Vår dotter har uttryck stark önskan om detta inför lärare och kurator på skolan. Skolan har till och med kallat oss till ett möte där de medelade oss detta, men mamman ville inte ändra sig. Dottern har i många år frågat när hon får bestämma. Nu är hon 12 år och bör bli hörd om hon kan argumentera för sina önskan.

Men vart skall hon gå for att bli hörd, eller vart vänder man sig. Vi har en dom från tingsrätten som mamman bara lutar sig mot utan respekt för barnet. Vi bor nära varandra och nära skolan. Ibland kommer min dotter hem till mig efter skolan utan att mamman vet om det, för hon vågar inte berätta. Vi har varit vid socialtjänsten men de tog inte ärendet seriöst.

Så vart går vi? Är det tingsrätten igen? Då är jag rädd att riskera att de helt plötsligt skulle ändra sig och mamman skulle få ensam vårdnad eftersom vi inte kan samarbeta enligt henne och hon är rädd för mig som hon säger. Jag vågar därför inte gambla bort den delade vårdnad samtidig som jag har en ledsen och irriterad dotter som bara vill att hon skall få lov att påverka sitt liv.

Mvh

Flickans pappa

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag har förstått din fråga har du och mamman delad vårdnad av er dotter. Dottern bor hos mamman, men du har umgängesrätt med henne.

Vårdnad, boende och umgänge enligt Föräldrabalken

Frågor om vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap. Föräldrabalken. Utgångspunkten är att barnets bästa ska sättas främst. Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Enligt 6 kap. 2§ Föräldrabalken ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Beaktas ska då bl.a.

-Att den förälder som bäst kan tillgodose umgänge med den andra föräldern ha vårdnaden.

-Barnets rätt att själv komma till tals. Barnets vilja ska beaktas i förhållande till mognad och ålder.

-Kontinuitetsprincipen, man ska undvika att barnet flyttar från dess invanda miljö.

-Barnets kontakt med skola och kamrater ska tillgodoses.

Delad vårdnad eller ändring av vårdnad?

Regler om ändring av vårdnad finns i 6 kap. 5§ Föräldrabalken. Avgörande är vad som är bäst för barnet. Gemensam vårdnad eftersträvas och detta ska förordnas om det är bäst för barnet. En förutsättning är emellertid att föräldrarna kan samarbeta. Ändring av vårdnaden kan ske om en vårdnadshavare gör sig skyldig till försummelse, missbruk eller brist i omsorg av barnet.

Regler om barnets boende vid gemensam vårdnad

Regler om barnets boende vid gemensam vårdnad finns i 6 kap. 14§a Föräldrabalken. Det är domstolen som beslutar var barnet ska bo. Föräldrarna kan också avtala om det själv, varefter socialnämnden godkänner detta avtal. Går det inte att komma överens om boendet är det enda sättet ensam vårdnad för en av föräldrarna.

Bedömningen i ditt fall

Som sagt väger barnets vilja väldigt tungt vid bestämmande av frågor om boende och vårdnad. Det faktum att din dotter är 12 år gammal innebär dessutom att hennes önskan bör tillmätas än mer betydelse. Däremot har din dotter bott varaktigt hos sin mamma under ca 9 års tid, varför en ändring av vårdnad/boende skulle kunna innebära ett uppbrytande från hennes invanda levnadsmiljö. Men vad jag förstår bor ni nära varandra och nära skolan, varför en ändring kanske ändå inte skulle innebära en stor omväxling.

Ett alternativ skulle helt enkelt vara att ni behåller den delade vårdnaden men att din dotter istället för att varaktigt bo hos sin mamma, istället bor växelvis hos er båda, t.ex. varannan vecka. Detta förutsatt att er dotter vill detta och mår bra av det. Om mamman vägrar detta är kanske det enda alternativet att du ansöker om ensam vårdnad av din dotter och anför som skäl att du är den förälder som bäst kan tillgodose umgänget med den andra föräldern.

Det faktum att det finns en dom från tingsrätten som säger att dottern varaktigt ska bo hos mamman innebär inte att du kan väcka en ny talan. I familjemål förändras förhållandena ständigt varför det måste finnas möjlighet att ändra vårdnad/boende/umgänge beroende på nya omständigheter.

Hoppas svaret varit till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare