Barnets pappa ska flytta

Hej.

Mitt barns pappa ska flytta till en stad 50 mil bort och tycker att vi ska sonen tre veckor var(vi har gemensam vårdnad). Barnet är blir tre år om några månader.

Har han rätt att ta honom och hålla honom på annan ort i tre veckor? Kan han kräva att jag kommer och hämtar honom på denna ort när det är dags för mig tur igen? Jag tycker att det är alldeles för lång tid för vårt barn att vara ifrån någon av oss och tycker att vi ska ha växelvis boende på max 4 dagar, inte tre veckor.

Kan jag isåfall vända mig någonstans där jag kan få hjälp att stoppa detta. Jag har skickat in stämningsansökan till domstol men det tar ju tid.

tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar om ditt barns pappa får lov att flytta 50 mil bort när ni har gemensam vårdnad och ert barn ska bo hos honom en del av tiden. Här under går jag igenom vad barnets pappa får och inte får göra. Reglerna finns i föräldrabalken (FB).

Gemensam bestämmanderätt

Om ett barn har två vårdnadshavare gäller att vårdnadshavarna har gemensam bestämmanderätt i viktigare frågor som rör barnet. Det betyder att en vårdnadshavare själv kan fatta enklare beslut som rör barnet, men att vårdnadshavarna måste komma överens innan de fattar ett viktigare beslut. Ett exempel på ett viktigt beslut är om barnet ska flytta till en annan ort. (6:13 FB).

Din situation

Ditt barns pappa har inte rätt att utan ditt tillstånd flytta så pass långt bort om ert barn ska bo hos honom en del av tiden. Ni har gemensam bestämmanderätt i den frågan och du har rätt att sätta stopp för flytten.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med vår juristbyrå så att du kan få mer kvalificerad juridisk rådgivning. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare