Barnets boende när ena föräldern ska flytta

Hej jag har en son snart på sju år står skriven hos mig men bor växelvis boende vecka vecka och nu har hans mor sagt att hon ska flytta sex mil härifrån men kommer köra barnet till skolan och hämta han där . Är det bra för barnet att åka så mycket fem dagar i veckan samt att hans aktiviteter och han kan inte hälsa på kompisar och ha med sig kompisar hem vad göra han är 7 år gammal.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är bra för din son att bo varannan vecka hos din mamma när hon bor så långt ifrån skolan, vilket påverkar din sons umgänge med kompisar och aktiviteter. Jag utgår också från att ni har gemensam vårdnad av er son.

Barnets bästa

Rent allmänt så väger din sons bästa väldigt tungt i fråga om bl.a. vårdnad, boende och umgänge. Det är viktigt att påpeka att barnets bästa varierar över tid.

Din sons boende

Regleringen om barnets boende finns i 6 kap. föräldrabalken. Där sägs att barnet har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Det sägs också att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om boende. Vad som kan beaktas när man bestämmer om barnets boende är bl.a. barnets vilja i förhållande till mognad/ålder. Kontinuitetsprincipen innebär att man ska undvika att barnet flyttas från dess invanda miljö. Annat som är viktigt är barnets kontakter med skola och kamrater.

Barnets boende regleras i 6 kap. 14a§ föräldrabalken. Där sägs att en domstol beslutar på talan av en av föräldrarna var barnet ska bo. Ni som föräldrar kan också avtala om er sons boende, varefter socialnämnden godkänner detta.

Sammanfattningsvis

Avgörande blir till stor del vad din son vill, särskilt ska hans vilja beaktas då han är så pass gammal som 7 år. Men det känns ju som en väldig uppryckning från din sons invanda miljö om han varannan vecka ska bo 6 mil från skola, kompisar och aktiviteter. Samtidigt är det viktigt att din son ska ha en god kontakt med båda er föräldrar vid avgörande av vad som är hans bästa.

Det är vidare viktigt att ni som föräldrar kan samarbeta ifråga om er sons boende så att era delade meningar inte drabbar honom. Det kan bli avgörande för en lösning där han bor hos dig och har umgänge med sin mamma.

Hur ska ni gå tillväga?

Ett alternativ för er sons bästa skulle kunna vara att ni kommer överens om att han bor hos dig, men har umgängesrätt med sin mamma. Barnets umgänge regleras i 6 kap. 15§ föräldrabalken. Om din son bor hos dig är det nämligen viktigt att barnet har en god kontakt med sin mamma.

Men som tidigare sagts, din sons vilja är till stor del avgörande.

Hoppas svaret var till god hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare