Barnets bästa vid vårdnadsfrågor

Hej, jag undrar följande. Jag vill skilja mig från min fru. Detta blir då en stämningsansökan.

Till hösten kommer vi att få barn och jag undrar ifall att om jag lämnar in en ensidig skillsmässoansökning kan detta användas mot mig i en eventuell vårdnadstvist?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline.

Nej, det kan det inte. Vid vårdnadsfrågor ser man alltid till barnets bästa, se 6 kap. 2a § Föräldrabalken. När man avgör barnets bästa beaktas:

- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och

- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Att du ensidigt lämnat in en skilsmässoansökan är inte något som har en anknytning till barnet eller något som inverkar menligt på barnet, utan riktar sig till din partner.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare