Barnets bästa är avgörande för beslut om vårdnad

En biologisk pappa har varit frånvarande från barnets liv i tre år. Han har dessutom endast träffat barnet en gång, i fyra dagar. Barnet är idag tre år. Pappan har nys skrivit på faderskapet och vill nu ha delad vårdnad. Har han rätt till detta? Eller vilka rättigheter har han? Endast mamman har vårdnaden i dagsläget och pappan är bosatt utomlands. Pappan är inte en svenskmedborgare och bor i usa

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten i beslut som rör barn är att barnets bästa ska vara i centrum. Alla beslut som fattas kring vårdnad ska alltså vara det mest fördelaktiga för barnet. Bland annat kan en god och nära relation oftast anses vara till barnets bästa. I övrigt måste dock barnets bästa bedömas enskilt från situation till situation.

Som du beskriver pappans relation till barnet verkar den inte vara särskilt god eftersom han varit frånvarande väldigt mycket. Det är därför rimligt att ifrågasätta ifall barnet verkligen gynnas av att föräldrarna har gemensam vårdnad över barnet eftersom det finns en risk att pappan inte tar hand om barnet på ett tillräckligt bra sätt.

Föräldrarna har en möjlighet att besluta om vårdnaden själva men ifall de inte kan komma överens beslutar tingsrätten hur vårdnaden ska hanteras. Argument om varför pappan inte är en lämplig vårdnadshavare och att det skulle gå emot barnets bästa att ha gemensam vårdnad måste där framföras. Om föräldrarna har svårt att komma överens måste alltså en stämningsansökan skickas till tingsrätten där barnet bor.
Ett råd är även att utnyttja möjligheten till så kallade samarbetssamtal hos familjerätten i föräldrarnas kommun, på så sätt kan man komma fram till en rättvis lösning utan att blanda in domstol.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare