Barnets bästa

Hej,

Jag befinner mig i en mycket svår situation, jag har en dotter på snart 6 månader men en man som jag tidigare haft en relation med. Vi har aldrig bott ihop och förhållandet tog slut före flickans födelse. Vi har samarbetssamtal på kommunen där vi planerar umgänge. Umgänget sker hos mina föräldrar då jag och fadern ej kan vistas i samma rum utan att det blir konflikt. Jag är ej med på dessa möten utan det sker med min mamma eller pappa närvarande i huset, dock ej inom synhåll från varken flickan eller fadern. Nu kräver fadern att hon ska börja äta mat istället för att ammas som hon hittills har gjort. Jag vill såklart fortsätta amma så länge som möjligt grundat på min professionella erfarenhet och kunskap som sjuksköterska, livsmedelsverket (enligt WHO bör barn ur hälsosynpunk ammas minst 6 månader, gärna upp till ett år om möjligt) skall barn ammas fullt, om möjligt, upp till minst 6 månaders ålder, och vid 8-10 månaders ålder bör barnet kunna äta minst ett helt mål. Min önskan är såklart att fortsätta amma min dotter till minst 8 månaders ålder om hon fortsätter att växa och utvecklas normalt och får i sig tillräckligt via modermjölken. Min fråga är har han som fader, han är ej vårdnadshavare då jag har enskild vårdnad, möjlighet att tvinga mig att övergå till mat eller har jag rätt att fortsätta amma så länge som möjligt i enlighet med rekommendation och har han rätt att ge henne mat utan min tillåtelse?

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline,

Barnets bästa ska alltid stå i första rummet och om det finns rekommendationer som är beprövade och godkända av sjukvården så är min bedömning att dessa ska fullföljas. Han kan inte tvinga dig att övergå till mat. Däremot har han rätt till att ge barnet mat då barnet är hos honom, under förutsättning att maten han ger är lämplig för barn i den ålder och inte skadar barnet.

Isabella WidjestrandRådgivare