Barnen eller nya tjejen?

Hej jag och min man har precis skickat in papperen Ang skilsmässa och vi har två små barn ihop. Jag undrar om jag kan ställa ultimatumet barnen eller hans nya tjej, som han träffat direkt vid skilsmässa. Då han inte varit hemma och träffar barnen på en vecka och vi fortfarande har lägenheten tillsammans pch det är tänkt att vi ska bo där ihop tills han hittar något annat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din situation gäller umgänge med barn tillämpas föräldrabalken (FB) för att utreda din fråga. Vidare är principen och regeln om "barnets bästa" avgörande i frågor som rör barns vårdnad, boende och umgänge, enligt 6 kap. 2a § FB. Vid bedömningen om vad som anses vara barnets bästa, tas barnets ålder och mognad till beaktande.

Vidare, angående vårdnad och speciellt umgänge anses det bästa för barnet att få spendera tid med båda sina föräldrar, enligt 6 kap. 2a och 15 § § FB. Observera här att det är barnet som har rätt till umgänge med föräldern och inte föräldern som har rätt till umgänge med barnet. I ditt fall innebär detta att dina barn har rätt till umgänge med sin pappa, eftersom det anses som barnens bästa. Om du skulle ställa det ultimatum som du berättar om i din fråga, kan du anses utgöra umgängessabotage, det vill säga förhindrar era barn från att träffa sin pappa och således förlora vårdnaden om dina barn, enligt 6 kap. 7 § FB. Anledningen till detta beror på att du då kan anses utgöra missbruk eller försummelse i omsorgen av dina barn, vilket strider mot barnets bästa eftersom dina barn har rätt till umgänge med båda sina föräldrar.

Gällande barnens pappas beteende, kan även han anses utgöra försummelse eller övriga brister i omsorgen för sina barn, vilket kan leda till att rätten bör utreda om eventuell ändring i vårdanden, enligt 6 kap. 7 § FB.

På grund av informationen i din fråga och det ovan anförda råder jag dig till att inte ställa barnens pappa inför något ultimatum, då det kan göra så att du förlorar vårdnaden för dina barn. Om situationen du beskriver fortsätter, råder jag dig till att kontakta några av våra jurister här på Lawline, för att få mer juridisk hjälp och som eventuellt kan hjälpa dig att utreda frågan om ändrad vårdad till ensam för dina barn. Dock är det alltid rätten som beslutar och utreder frågan om vårdnad, boende och umgänge för barn, då det är deras skyldighet enligt 6 kap. 5 och 19 § § FB.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Maja TryggRådgivare