FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/04/2018

Barnbidrag vid gemensam vårdnad

Mitt ex tar hela barnbidraget själv fast vi har delad vårdnad om vår son, vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrars underhåll regleras i 7 kapitlet föräldrabalken, se här.

Föräldrarna ska ansvara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap 1 §). Du och ditt ex ska alltså tillsammans svara för barnets kostnader utefter er samlade förmåga. Bor barnet växelvis är det vanligt att föräldrarna betalar för barnet den veckan som de har barnet och sedan delar på större kostnader.

Även om man har gemensam vårdnad om ett barn kan det vara så att barnet varaktigt bor tillsammans med den ena föräldern och då ska den andra föräldern betala underhållsbidrag för att fullgöra sin underhållsskyldighet (7 kap 2 § andra punkten).

Angående barnbidraget är det i dag möjligt att ansöka om att föräldrarna ska få halva barnbidraget, alltså att hälften av bidraget utbetalas till vardera förälder. Är du och ditt ex överens om detta kan ni göra en gemensam ansökan hos Försäkringskassan. HÄR finns blanketten. Är ni däremot inte överens kan du göra en enskild ansökan till Försäkringskassan genom "Mina sidor". Efter anmälan kommer Försäkringskassan starta en utredning om var barnet bor och vem som har rätt att få barnbidraget. HÄR finns en länk till "Mina sidor".

Sammanfattningsvis:

Beroende på hur barnets boendesituation ser ut kan det vara rätt att ditt ex tar hela barnbidraget, t.ex om barnet bor mest hos föräldern. Bor er son växelvis kan ni antingen gemensamt eller du enskilt ansöka om att få hälften av barnbidraget utbetalt till dig, ansökan sker hos Försäkringskassan.

HÄR kan du läsa mer om barnbidrag hos Försäkringskassan.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare