FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/12/2017

Barnbidrag

Jag är 16 år och får mitt egna barnbidrag. Måste jag köpa kläder och skor för de, eller måste ens förälder fortfarande köpa kläder och skor men för sina egna pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Barnbidraget är ett stöd till familjer med barn som är till för att täcka delar av de utgifter som det innebär att ha ett barn. Om föräldrarna väljer att vid en viss ålder ge detta till barnet innebär det också att du i allafall till viss del ska kunna täcka dina egna kostnader med det. Det är en sak mellan dig och dina föräldrar att komma överens om vad barnbidraget ska gå till och de avgör om du ska köpa kläder och skor för det, eller använda det till annat.

Generellt sett brukar det vara så att om barnet får sitt barnbidrag ingår det också att barnet börjar ansvara för sina egna kostnader själv och där ingår bland annat kläder och skor. Dock är det upp till varje familj att komma överens om hur man ska göra.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare