Barn har rätt till arv trots testamente

Hej. Vår pappa lever med en kvinna sen ca 30 år tillbaka. De äger ett hus tillsammans men är inte gifta. De berättade för mig och min bror (vi är 42 resp 47 år) för ett tag sen att de skrivit i sitt testamente att när vår pappa dör, om det är han som dör först, så får vi inget arv förrän hans sambo också dör. Är det ens möjligt? Hon kan ju sälja huset och ge alla pengar till sina tre barn och vi ser inte röken av vårt arv. Vi har tyvärr inte mycket över för denna kvinna så det finns inte i vårt intresse att låta vårt arv gå vidare. Hur mycket kan man testamentera på detta viset och vad är vår laga rätt?

Mvh Ingela

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Ärvdabalken reglerar frågor om arv

Frågan du ställer rör arvsrätt, och den lag som blir tillämplig är Ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap 1 § ÄB har barn rätt att ärva sina föräldrar direkt när de går bort. Ett undantag finns dock för det fall att föräldrarna är gifta och den ena fortfarande lever. I ett sådant fall ärver den kvarlevande maken den avlidne maken, och barnen får ut sitt arv först när båda föräldrarna har avlidit. Som jag förstår dig är detta dock inte fallet. Huvudregeln jag nämnde inledningsvis gäller därför, och ni som barn har alltså rätt att ärva er pappa direkt vid hans bortgång.

Om en förälder testamenterat bort arvet

Om en förälder försöker testamentera bort/skjuta upp barnets rätt att ärva, kan barnet fortfarande hävda sin så kallade laglott. Laglotten består av hälften av den avlidnes kvarlåtenskap enligt 7 kap 1 § ÄB. Den fördelas sedan mellan de kvarvarande barnen, och blir deras arvslotter. I ditt och dina syskons fall innebär detta att eran fars testamente endast kommer gälla för hälften av kvarlåtenskapen efter honom, då han inte kan testamentera bort er laglott. Ni har med andra ord rätt att dela på hälften av hans kvarlåtenskap direkt vid hans bortgång.

Du nämner inte om de tre barn som kvinnan din pappa har levt med också är din fars barn? Det kan i så fall förändra fördelningen lite, eftersom ni i så fall är fler arvingar som ska dela på laglotten. Är dessa barn inte din pappas blir detta dock inte aktuellt, och de har ingen rätt att ärva honom.

Hur går ni till vida för att få ut arvet?

För att ni som barn ska få ut eran laglott när den testamenterats bort måste ni efter er faders bortgång begära jämkning av testamentet, 7 kap 3 § ÄB. Detta kan ske direkt till testamentstagaren (d v s hans sambo) eller i samband med bouppteckningssammanträdet där anspråket då antecknas i bouppteckningen. Detta kan ni göra i upp till sex månader från och med tidpunkten då ni delgavs testamentet efter hans bortgång.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Har du några fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare