FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/10/2017

Avtalstolkning

Hej

Jag har köpt en bostadsrätt genom bygg bolaget boklok. De har en klausul som säger att man får sälja med max 5% vinst/ år de första två åren.

Jag undrar om det går att räkna detta (2års Klausul) från då man skrivit på upplåtelse avtalet och inte faktiska tillträdes datumet.

I avtalet står det : Det innebär att köparen fram till 2 år efter köpet inte får sälja sin bostad med mer än 5 procent i vinst per år.

Enligt ovan står det "köpet" och inte tillträde, rent juridisk hade jag även rätt att sälja vid upplåtelse.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalsfriheten här i Sverige innebär att du kan välja att formulera och skriva avtal på vilket sätt du vill, så länge det inte går emot något som är stadgat i lagen. För att kunna svara på din fråga måste jag veta hur resten av ditt avtal ser ut, eftersom hur avtalet tolkar ordet "köpt" har väldigt stor betydelse.

Oftast när man köper fastigheter eller bostadsrätter finns det en klausul som avgör när du fått bostadsrätten, när den är din. Oftast anser man att man äger bostadsrätten när du har betalat köpeskillingen. Men det beror helt på hur avtalet ser ut.

Jag skulle inte tro att det är två år från tillträdesdagen som gäller. Men jag skulle rekommendera att du kontaktar Boklok om du inte kan tyda vad som gäller i och med avtalet.

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare