Avtalsingående via Messenger

Hej, om man via Messenger skriver och säger att man ska köpa en viss sak och kommer överens om det. Sedan ändrar man sej och skriver att man hittat samma sak billigare och inte tänker köpa den här saken.

Är det då ett skriftligt avtal som man bryter ??

Med vänlig hälsning Cathrin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den klassiska avtalsmodellen bygger på ett anbud och en accept. Det vill säga att en av parterna erbjuder något som den andra parten i sin tur accepterar - antigen skriftligen, muntligen eller genom handlade som tyder på att erbjudandet accepteras. Ett giltigt avtal bygger på samstämmiga viljeförklaringar och bundenheten uppkommer när parterna når en ovillkorad överenskommelse om bundenhet. I ditt fall får man alltså titta på om era meddelanden kan tolkas som om ni både uttryck en vilja att binda er rättsligt. Så som du beskriver det är min bedömning att ni träffat ett avtal då du säger att ni har kommit överens om ett köp vilket i sin tur medför betalningsansvar för din motpart. Eftersom att det är du som påstår att ett avtal föreligger är det du som måste bevisa detta.

Dock vill jag tillägga att de processekonomiska kostnaderna för att driva igenom sannolikt är högre än det belopp ni tvistar om. Min rekommendation till dig är att du vänder dig till en yrkesverksam jurist som kan titta mer detaljerat på meddelandena och avgöra om ett giltigt avtal föreligger eller inte. Du kan boka tid med en av våra jurister genom att klicka här.

Hoppas att mitt svar hjälpte dig och lycka till!

Maria PetterssonRådgivare