Avtalsbundenhet och relevansen av att tjänsten förblivit outnyttjad

Under 2012 var jag medlem i en golfklubb. Medlemskapet gick ut under våren 2013. Då skickade de mig en faktura för fortsatt medlemskap. Då jag under våren hade börjat studera skickade jag ett mail till golfklubben och frågade om det fanns studentmedlemskap. Golfklubben svarade att det finns det och frågade om de skulle skicka faktura på studentmedlemskap via post eller mejl. Jag svarade att det går bra via mail. Strax därpå kom en faktura via mejl på 2300:- för ett års medlemskap. Jag insåg snart att jag inte skulle ha tid att spela någon golf under sommaren och tänkte helt enkelt att jag struntar i att vara medlem i år. Sagt och gjort, jag betalade inte fakturan och jag spelade ingen golf hos golfklubben på hela sommaren. Nu i oktober kom en betalningspåminnelse att jag måste betala för mitt medlemskap. Jag bestred fakturan och sa att jag inte spelat någon golf hos dem i sommar och ifrågasatte om jag verkligen kunde blivit medlem om jag inte betalat medlemsavgiften? Golfklubben svarade att de sålt mig en tjänst och jag borde använt min 14-dagars ångerrätt om jag inte velat bli medlem. Hur kan jag gå tillväga? Är jag tvungen att betala fakturan fast jag inte använt medlemskapet på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

För att du ska vara tvungen att betala medlemsavgiften till klubben krävs för det första att ni ingått ett avtal. Om ett avtal faktiskt har kommit till stånd, kan man tyvärr inte komma undan betalningsskyldighet i efterhand bara för att man inte har utnyttjat den tjänst man avtalat om.

En mer framkomlig väg är i så fall att argumentera för att något avtal aldrig har slutits. För att ett avtal ska komma till stånd krävs i princip ett "andbud" och en "accept". Detta måste dock inte ske uttryckligen. Vad framkom under era kontakter? Vad sa ni till varandra? Fick du uppfattningen att de bara skulle skicka en faktura ungefär som ett erbjudande om medlemskap, och hur kan du grunda att den uppfattningen var befogad? Skulle du ha blivit bunden även utan den mailkontakt ni hade? I annat fall hänger ju hela bundenheten på just vad som framkommit under mailkontakten. Om komponenterna bara är "har ni studentpris?". "ja, ska vi skicka faktura?" och "ja, tack" kan man ju hävda att det enda du accepterade var att de skulle skicka ett priserbjudande i form av en faktura och inte ett helt medlemskap. Det hela blir en argumentationsfråga och det är svårt att säga om avtal kommit till stånd eller inte utan att veta exakt vad som sagts och vad som står i klubbens villkor gällande avtal om medlemskap.

Om det är så att du skulle ha blivit bunden i vilket fall, även utan mailkontakterna, låter det som att klubben tillämpar automatisk förlängning av medlemskapet om man inte aktivt säger emot. Om det framgår av villkor som är synliga för konsumenten att den här metoden tillämpas så finns inte direkt något juridiskt hinder för att konsumenten ska bli bunden. På senare tid har dock vissa sådana här villkor ansetts oskäliga (särskilt om de inte har kunnat sägas upp i efterhand och om konsumenten inte fått tillräckligt tydlig information) och har av den anledningen inte kunnat göras gällande.

Med en ordentligt underbyggd argumentation om varför något avtal aldrig har kommit till stånd kan du kanske få golfklubben att ändra sin mening.

Med vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare