FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/12/2016

Avtalsbundenhet - fullmakt

Jag lämnade in min bil på en verkstad, jag fick ett muntlig avtal på pris 700 och skakde hand på detta. Det var i juli, nu kom det en faktura på 2333kr jag ringde och klagade och han sa att det var fel och han skulle makulera den och skicka en ny. Efter en vecka kom det en påminnelse och hot om inkasso på den fakturan. Jag gick ner till vekstade då visar det sig att personen som gett mig priset har nu fått sparken och han var inte ägare (fast hans namn står som namn på verkstaden) så mitt pris är inte giltigt för jag skakde inte hand med ägaren då gäller inte det muntliga avtalet. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt gäller att avtal kan ingå formlöst. Skriftlighet krävs således inte (förutom i vissa fall). Någon handskakning krävs inte heller. Som du beskriver det har du ingått avtal med företaget om att de ska reparera din bil för 700 kr. För att detta avtal ska vara bindande för företaget krävs att det har ingåtts med någon som var behörig att göra detta åt företaget, t.ex. på grund av en fullmakt. Regler om fullmakt finns i avtalslagen. På vilken grund personen du har ingått avtalet med skulle vara behörig är svårt att säga utan att veta mer. Anställda borde dock i de flesta fall vara behöriga i de flesta fall att ingå sådana avtal. Se t.ex. 10 § 2 st avtalslagen. Som du beskrivet det verkar det inte finnas något som tyder på att den anställda gått utöver sin behörighet eller befogenhet. Avtalet borde således vara bindande för företaget. För det fall de inte vill följa avtalet kan du vända dig till domstol för att få frågan prövad.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare