FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/04/2018

avtalsbrott kastreringsförbud

Hej Undrar över detta

Köpte en ras katt för två år sedan i köpeavtalet står att katten ska kastreras men inte när .Fick ett erbjudande att ta emot en hane honan jag köpte åt p-piller . Men blev kattungar ändå och nu kräver uppfödaren mig på 5500 kr för kontraktsbrott men i kontraktet står inget om avelsförbud bara kastrering Hur gör jag ?

8500 kr betalade jag för katten

Hon kräver mig på 5500kr och att jag ska kastrerar henne

Avtals brott säger uppfödaren.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du över hur den rättsliga situationen ser ut i ditt fall där det avtalats om att raskatten du köpt ska kastreras.

Rättsläget

Grundprincipen i det svenska rättssystemet är att avtal ska hållas. Det som är av intresse och det som behöver tolkas är ifall avtalet brutits samt vad påföljderna isåfall är.

1. Avtalet

Av avtalet framgår det inte bokstavligen om ett avelsförbud eller om en tidpunkt för kastreringen. Dock tolkas kontrakt inte bokstavligen och en domstol kan mycket möjligt göra en bedömning av att båda parter vid avtalets ingående förstått att syftet med klausulen är avelsförbud. I slutändan är det en domstol som gör bedömningen utifrån omständigheterna i sig. Utgången kan variera beroende på vad som sagts innan avtalets ingående eller vad sedvanan i branschen är. Ifall kattuppfödaren är yrkesverksam så kan det ställas extra stränga krav på tydlighet.

2. Påföljd

Ifall det skulle visa sig vara ett avtalsbrott är huvudfrågan vad påföljden isåfall blir.

Säljaren och köparen kan givetvis själva komma överens om skadestånd frivilligt.

När man utformar ett avtal med olika avtalsvillkor är det viktigt att ange en påföljd, annars blir det väldigt oklart vad som händer vid avtalsbrott. Ifall uppfödaren i detta fall kräver skadestånd så måste uppfödaren visa att den lidit skada då inget annat framgår av avtalet.

Enligt min bedömning torde det vara svårt för uppfödaren att visa och övertyga en domstol att den lidit en ekonomisk skada. Jag tror att uppfödaren helt enkelt får stå sitt kast för att inte ha angett en påföljd i avtalet. I slutändan beror det på omständigheterna. Om du fortfarande är osäker kan du kontakta en jurist inom avtalsrätt där du går igenom alla omständigheter.

Hoppas det blev lite klarare, lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare