FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/11/2017

avtalsbrott ger inga straffrättsliga påföljder

Om en bank fått i uppdrag att köpa fonder men aldrig genomfört köpet är det då något brottsligt de gjort när de inte uppfyllt det avtal vi haft? Detta oavsett börsens upp- och nedgångar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att banken inte uppfyller det ni avtalat om är inte brottsligt på det sätt att det inte finns några straffrättsliga påföljder för avtalsbrott såsom fängelse, men du skulle kunna kräva skadestånd för den ekonomiska skada du har dragit på dig för att de inte köpte de fonder som avtalats.

Möjligheten för dig att kräva ersättning för kontraktsbrott beror dock helt och hållet på vad som står i avtalet; att det inte finns några otydligheter i ert avtal om köp av aktier, samt på att du kan bevisa att du har lidit skada för att de inte köpt fonderna.

Med vänlig hälsning,

Maria MakdesiRådgivare