Avtalsbrott då säljaren bryter sitt löfte att sälja

Jag blev lurad till stockholm av en bilsäljare trots att bilaffären gjorts upp både på telefon och e-post,säljaren backade när jag satte mej på flyget och kunde inte avboka.Vilka krav kan jag ställa och hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Bindande avtal

Avtalslagen reglerar vad som krävs för att ett bindande avtal ska föreligga, du hittar lagen https://lagen.nu/1915:218.

Ett bindande avtal uppkom genom att du som köpare erbjöd dig att köpa bilen för en viss summa och att säljaren accepterade detta. Det kallas för anbud och accept och ni är båda två bundna av avtalet efter dessa två steg(AvtL 1§). Du som köpare är skyldig att betala vad ni kommit överens om och säljaren i sin tur är skyldig att därefter leverera bilen.

Sålt till två köpare

Du anger inte om säljaren sålt bilen till någon annan och därför går jag inte i detalj in på vad som kallas tvesalu, när en sak sålts till två olika köpare. Jag kan bara kortfattat nämna att om bilen är såld till en senare köpare så kan han ha gjort ett så kallat godtrosförvärv under förutsättning att han fått besittning(hämtat bilen)och inte bort misstänka ert tidigare avtal. Köpare nr 2 har då bäst rätt till bilen, dock kan du ha rätt att lösa ut honom. Du hittar lagregleringen https://lagen.nu/1986:796. (Se GFL 2,5 och 6§).

Påföljd

Jag förutsätter att det en privatperson du avtalat med och då gäller Köplagen som du hittar https://lagen.nu/1990:931#P27S1.

Om bilen är såld till någon annan så kan du häva köpet och kräva skadestånd för alla dina kostnader eftersom det då är tal om ett rättsligt fel(41§).

Om bilen finns kvar hos säljaren så kan du välja mellan att kräva att köpet ska genomföras eller att häva köpet och du har i båda fallen rätt till skadestånd(22§).

Jag rekommenderar att du tar kontakt med säljaren för att nå fram till en överenskommelse angående avtalsbrottet. Du kan också boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserade på avtal och tvister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger”

Lycka till!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare