FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/05/2015

Avtals giltighet

Om jag skrivit under ett avtal idag, hur länge är underskriften giltig. Hur länge kan jag vänta innan papperen måste skickas in?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Hur länge en underskrift är giltig och hur länge du kan vänta innan papperen måste skickas in beror alldeles på vad som står i avtalet. I Sverige är huvudregeln att avtalsfrihet ska råda, vilket betyder att det är avtalsparterna själva som väljer vilka avtalsvillor som ska gälla mellan dem. Det är avtalet i sig som är det huvudsakliga regelverket mellan parterna.

Det finns vissa lagar som reglerar olika typer av avtalsförhållanden. Ett exempel på en sådan lag är avtalslagen som gäller för alla avtalstyper inom förmögenhetsrättens område, (https://lagen.nu/1915:218). Enligt 1kap. 1§ Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218#P1S1 ) är vardera part bunden av sitt anbud respektive accept. Ett bindande avtal anses då vara uppkommet i och med att en accept lämnas, t.ex. genom en underskrift. Om säljaren har föreskrivit en bestämd tid för svar måste svaret ha kommit in inom den tiden, enligt 1kap 2§ avtalslagen. Syftet med den här paragrafen är att den ska fungera som tolkningshjälp vid behov, i första hand är det upp till parterna själva att bestämma hur lång tiden för svar ska vara.

I vissa fall och på vissa områden är avtalsfriheten inskränkt. Vissa tvingande regler kan inte med bindande verkan avtalas bort genom avtal. Då jag inte vet vilket typ av avtal detta gäller, eller vilka villkor som avtalet innehåller kan jag inte svara på vad som gäller i detta specifika fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare