Avtalets giltighet vid ändrade förhållanden

Hej

Jag undrar om jag kan häva köpet för min nyproducerade bostadsrätt. Läget är att förhandsavtal tecknades 2015 med villkor att 'beräknad tidpunkt för upplåtelse' var Prel. Kvartal 1, 2017. 'Beräknad tidpunkt för inflyttning' var Prel. Kvartal 3, 2017.

Det finns en punkt i förhandskontraktet som lyder; Tidpunkter för upplåtelse och inflyttning är preliminära och förändringar kan ske. Definitiv inflyttningsdag meddelas förhandstecknaren senast tre månader i förväg.

I kvartal 2, 2017 tecknades upplåtelseavtal där definitivt datum för inflytt meddelades. Inflytt beräknades till slutet på november (exakt datum angavs) dvs, sent i kvartal 4.

Under den här perioden svajade det till ordentligt på bostadsmarknaden och lägenheten tappade mycket värde på väldigt kort tid. När det uppdagades hade redan själva köpet på lägenheten gjorts. Finns det då någon återvändo? Hade lägenheten varit klar för inflytt i kvartal 3 som beräknat hade läget varit helt annorlunda.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Vad jag förstår det som av din fråga har allting skett i linje med avtalet. Något avtalsbrott har alltså inte skett.

Ett alternativ då är att se om någon klausul är ogiltig på grund av generalklausulen i 36 § avtalslagen, som säger att ett avtalsvillkor kan jämkas (tas bort) om den är oskälig. I detta fallet verkar dock, av det jag kan tolka, klausulen om när inflytt får ske inte oskälig. Inflyttningsdatumet till en nyproduktion kan behöva vara flexibelt eftersom det kan vara svårt att beräkna exakt när bostadsrätten blir klar. Det borde inte heller vara ovanligt att ett avtal om köp av nyproduktion ser ut på det sättet. Köp av en nyproduktion i sig är i sin natur förenat med en viss risk eftersom priserna på bostadsmarknaden inte är statiska.

Av den information jag fått ta del av från din fråga verkar det alltså inte som att du kan häva avtalet eller köpet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare