FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/09/2017

Avtalets bundenhet för annan, skadeståndsansvar vid röjning av växtlighet

Hej, har en granne som har ett stort tält på min mark typ 8 x 15 meter som han har traktorer mm i.

Min fader och han kom överens om detta för ca 25-30 år sen..

Far min dog 1999 och då tog ja över gården men jag och min granne är inte bästa vänner sedan några år, och kan ett uppgör som min far och han gjorde upp för 30 år sen gälla nu eller har ja rätt att säga att han ska plocka ner det pga att ja äger marken ?

Sen en liten fråga till...

Vad gäller angående buskar och träd som växer över på min gård, har sagt till honom att rensa upp men han är inte villig att göra detta.

Kan ja såga bort grenar mm fast de står på hans mark?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Gällande din första fråga angående tältet som grannen har på din tomt så blir reglerna i avtalslagen tillämpliga.

Avtal som har slutits mellan två parter binder endast de två parterna som har ingått avtalet. Det betyder att ett avtal som din pappa har ingått kan inte binda dig som person. Sedan din pappa har dött har alltså avtalet mellan din granne och honom ingen rättslig verkan. Du har därför rätt att säga till grannen att han inte längre har rätt att ha sitt tält på din mark eftersom du står som ägare av marken.

Till din andra fråga så har domstolen fastslagit vad som gäller angående grenar och buskar som växer över på annans mark.

Det som gäller är att man har rätt att röja undan mindre grenar, löv och buskar som växer över från annans mark till din egen. Det är dock inte okej att fälla större träd eller göra större röjningsarbete på växtlighet som inte står på din mark. Att utföra sådant leder till skadeståndsansvar och reglerna i skadeståndslagen blir tillämpliga. Du kan då blir tvungen att ersätta skadan och betala ett belopp för fastighetens värde minskning pga. avsaknad av växtligheten eller ersättning för att återskapa växtligheten.

För att sammanfatta är det alltså en avvägnings fråga om du får eller inte får rensa bort det som växer över på din fastighet. Mindre röjning är alltså okej men större röjning kan leda till skadeståndsansvar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Julia GustafssonRådgivare