FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/04/2022

Avtala om barns boende?

Kan ett gift par som har två barn som sedan skiljer sig ha varsitt barn i varsitt land om den andra föräldern godkänner det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga men jag utgår i mitt svar från att du som ställer frågan vill att vårdnaden ska vara fortsatt gemensam.

Vårdnadshavares beslutanderätt

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn ska vidare behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling (6 kap. 1 § föräldrabalken). Vårdnadshavare är de som har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och se till att barnets behov enligt 6 kap. 1 § föräldrabalken tillgodoses. Som vårdnadshavare har man dessutom beslutanderätt i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken). Om barnet har två vårdnadshavare, ska denna beslutanderätt utövas gemensamt (6 kap. 13 § första stycket föräldrabalken). Det innebär således att båda vårdnadshavarna ska besluta om och vara överens om sådant som rör barnet, såsom val av bostadsort.

Avtal om barns boende

Om ni har gemensam vårdnad över barnen så kan ni avtala om era barns boenden (6 kap. 14 a § andra stycket föräldrabalken). Avtalet ska i sådant fall vara skriftligt samt godkänt av socialnämnden för att vara gällande. Ett sådant avtal blir således giltigt först när socialnämnden har godkänt det och det är således inte möjligt att avtala om vart barnen ska vara bosatta om ni eventuellt i framtiden skulle separera.

Sammanfattningsvis

Som svar på din fråga om det är möjligt att ha varsitt barn i varsitt land, med den andra förälderns godkännande efter en eventuell separation, så är detta möjligt. Det förutsätter emellertid att ett sådant avtal är skriftligt och godkänt av socialnämnden i er kommun.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att kontakta Lawline på nytt!

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare