Avtala bort besittningsrätt (andrahandsuthyrning)

Hej,

Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand för tredje året i rad till samma hyresgäst. Behöver blanketten "Överenskommelse om avstående från besittningsskydd" fyllas i då?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt har du hyrt ut din bostadsrätt i andra hand till samma hyresgäst i två år och ska nu hyra ut bostaden ytterligare ett år. Du undrar nu hur det funkar med besittningsskydd och huruvida blanketten om avstående från besittningsskydd behöver fyllas i.

Besittningsskydd vid andrahandsuthyrning

Besittningsskydd för en bostadshyresgäst följer av 12:46 JB. Vid andrahandsuthyrning inträder besittningsskyddet efter två år.

Avtala bort besittningsskyddet

Precis som du skriver kan man avtala bort besittningsskyddet, vilket sker i särskild handling. I regel krävs hyresnämndens godkännande. I dessa fall bör blanketten HN2 användas. I vissa angivna fall behövs inte hyresnämndens godkännande för att avståendet ska vars giltigt. Dessa situationer finns återgivna i blanketten HN4.

Ett avstående från besittningsskydd innebär att hyresgästen ska flytta ut om hyresavtalet upphör av anledningar angivna i överenskommelsen. Vid en sådan situation har hyresgästen genom avståendet avsagt sig rätten att få förlängningsfrågan prövad av hyresnämnden.

Slutsats och rekommendation

Eftersom besittningsskyddet inträder efter två år vid andrahandsuthyrning och du nu ska hyra ut din bostad för tredje året i rad till samma hyresgäst finns det skäl att överväga att avtala bort besittningsskyddet genom att använda antingen blanketten HN4 eller HN2. Undersök huruvida hyresnämndens godkännande krävs eller inte genom att läsa igenom blanketterna HN4 och HN2 (som du hittar här).

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare