FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/12/2014

Avtal via mail

Hej! Vi har bokat en stuga genom mail, dem har fått mina kontaktuppgifter. Är det bindande då? Vill avboka då det kommit något emellan och kan inte, står på sista mailet att: Anmärkning mot ovanstående bokning ska göras inom 7 dagar. Därefter är bokningen bindande.

Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Malin.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Avtal är till dess innehåll alltid bindande oavsett till vilken form (skriftligt eller muntligt), det finns alltså inga formkrav på avtal om det inte är särskilt föreskrivet. Att ni ingått ett avtal via mail är därför inte något som skulle innebära att ni inte förbundit er till avtalet. Ni är därför bundna till avtalet.

Om motparten har gjort förbehåll om att bundenhet uppkommer inom 7 dagar är detta således en förutsättning som ni accepterat genom att acceptera erbjudandet och således inträda i avtalet. Även om ni inte svarat på det sista mailet där detta angavs, och därmed inte uttryckligen har godtagit förbehållet, lär ni blivit bundna av det genom s.k. passivitet. Dvs att om ni inte direkt motsatte er 7 dagars-förbehållet har ni blivit bundna av det eftersom det anses vara en del av avtalet. Tyvärr kommer det därför nog bli svårt för er att slippa undan situationen.

Om det är en privat bokad stuga skulle jag dock rekommendera att ni tar kontakt med personen för att se om ni eventuellt kan få prisavdrag eftersom ni inte kommer att använda stugan (dvs inte orsaka några kostnader för uthyraren) eller om ni kan vidareuthyra stugan till annan person som åker i ert ställe. Möjligheten till att få till undantag/ändringar i avtalet kan eventuellt vara större om det är en privat bokning än om ni har hyrt av ett företag eftersom dessa använder sig av standardavtal (som man därför mycket sällan medger undantag till).

Hoppas du har fått hjälp med din fråga. God jul!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare