Avtal som reglerar otrohet

Hej! Min kille (särbo) vill att vi skriver ett avtal på att jag överlåter min bostadsrätt till honom om jag skulle vara otrogen. Hur går man tillväga? Kan man skriva ihop det själv?

Mvh Elin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten i svensk lagstiftning är att avtalsfrihet råder. Det innebär att var och en har rätt att bestämma med vem man vill ingå avtal med och under vilka villkor.

Avtalsfriheten är dock inte absolut, utan har sina begränsningar. En av dessa är principen om pactum turpe (avtal i strid mot goda seder). Principen medför att avtal som är osedliga inte förtjänar rättsordningen skydd. Detta betyder dock inte att avtalet är ogiltigt endast på grund av dess osedlighet, utan omständigheterna i övrigt ska vara avgörande i det enskilda fallet.

Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (Avtalslagen) är den lagstiftning som reglerar avtalsförhållanden. Lagen innehåller en generalklausul i 36 § som syftar till att avtalsvillkor som är oskäliga får jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll.

En domstol torde redan på principen om pactum turpe avvisa en talan som grundat sig på ett avtal om bostadsrättsöverlåtelse vid otrohet. Kan en domstol inte ingripa och kräva tillämpning av avtalet är det redan på den grunden en meningslös överenskommelse.

Om domstolen mot all förmodan skulle pröva avtalets giltighet, torde 36 § avtalslagen jämka villkoret om bostadsöverlåtelsen till noll.

Slutsatsen är att du kan skriva ett avtal som reglerar en överlåtelse av din bostadsrätt till din pojkvän vid otrohet, men avtalet skulle inte ha någon giltigt innebörd eftersom det inte skulle kunna tillämpas av rättsordningen.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare