Avtal om vårdnad av ofödd barn

Hej, Jag undrar om jag och min sambo(ej förlovade eller gifta) kan göra ett kontrakt på att om vi någonsin får barn, så ska han få halva vårdnaden oavsett om vi är gifta eller ej? Alltså inte bara mellan mig och honom utan med advokat eller något vittne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

När ett barn föds i ett samboförhållande fastställs faderskapet genom bekräftelse eller dom, se 1 kap. 3 § föräldrabalken. Om modern är ogift kommer hon få ensam vårdnad om barnet enligt 6 kap. 3 § föräldrabalken. Vill föräldrarna gemensamt utöva vårdnad ska de väcka talan i rätten. Rätten ska då besluta enligt föräldrarnas vilja om det inte är uppenbart oförenligt med barnets bästa, se 6 kap. 4 § föräldrabalken.

Om barnet är folkbokfört i Sverige kan föräldrarna få gemensam vårdnad genom registrering hos Skatteverket eller anmälan till socialnämnden i samband med godkännande av den tidigare nämnda faderskapsbekräftelsen, se 6 kap. 4 § 2 st. föräldrabalken.

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem får föräldrarna avtala om att en av dem ska få vårdnaden eller att vårdnaden ska vara gemensam. Avtalet gäller om det är skriftligt och godkänd av socialnämnden, se 6 kap. 6 § föräldrabalken.

Det är regelverket som ska följas när vårdnaden om barn ska bestämmas. Hoppas du har fått svar på din fråga!

Hälsningar

Roksana JurenczykRådgivare