FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/05/2013

Avtal om umgängesrätt med hund

Hej! Jag och min dåvarande sambo köpte en valp tillsammans (hon betalade och står som ägare) efter detta gjorde vi slut och kom överrens om att vi skulle ha delad vårdnad om hunden (muntligt avtal) och att jag skulle betala vetrinär, försäkring och hundmat. Nu säger hon dock att jag ska betala för halva hunden för att jag ska få fortsätta ha henne. Nu undrar jag vad som gäller och hur man ska göra för att gå vidare. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt sambolagen skall bodelning ske av sambos gemensamma bostad och bohag, vid upphörandet av samboskapet eller senast ett år därefter.

Vad som avses med bohag är sådant som är köpt för gemensamt bruk. Eftersom en hund är lös egendom (sällskapsdjur räknas om det) faller den in under begreppen - om hunden "används" gemensamt. Med hänsyn till din beskrivning tycks fallet vara så. Observera dock att detta inte påverkar vem som är ägare till hunden.

Det finns i övrigt inga regler som ger dig umgängesrätt med hunden. Att du har lagt ut pengar på försäkring, veterinär samt hundmat påverkar inte heller äganderätten till hunden, detta kanske snarast ses som kompensation för att du får ha hunden. Om du väljer att betala för att få rätt till hunden ska du se till att få ett skriftligt avtal på att du köpt en rätt till hunden.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare