Avtal om skuldförbindelse

Hejsan!

Jag ska låna en vän pengar. Och där ska jag skriva en skuldförbindelse

Vilka saker bör vara med?

Och hur skriver man en skuldförbindelse?

Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej Olivia!

På detta område råder inga föreskrifter om hur ett avtal måste se ut för att vara giltigt. Det går t.o.m att avtala muntligen om en penningskuld. Dock är det, precis som du avser, väldigt bra att reglera detta skriftligen då det blir mycket tydligare och dessutom kommer eventuella tvister kunna lösas enklare.

Du och din vän är helt fria att skriva precis vad ni vill i detta avtal, t.ex. om någon avbetalning ska ske, om någon ränta ska utgå osv. Det som är viktigt att ha med är enligt mig följande:

1. Det totala beloppet (alltså så mycket som din vän ska låna)

2. Förfallodag (när lånebeloppet ska återbetalas)

3. Eventuell ränta på lånet (kan vara bra om lånet ska löpa på lång tid så att du blir kompenserad för eventuell inflation)

4. Avtalsparternas namn och underskrifter.

Mattias VilhelmssonRådgivare