Avtal om sekretess: Får man bryta det för att hjälpa en köpare?

Hej! Ska försöka fatta mig så kortfattat som möjligt. Köpte häst i maj som blev halt efter ett par månader och sen behandlad.själv bröt jag foten i augusti o efter hon blivit riden av annan så visade hon besvär igen.iväg till veterinär igen då röntgen visade sk osteochondros. , en tilväxtrubbning i skelettet i framkotan som hon haft sen hon var liten.därav "dolt fel". Efter inte helt problemfritt så fick jag iallafall säljaren att godta att jag lämnade tillbaka henne o fick pengarna tillbaka.. när jag lämnade henne fick jag skriva på ett kontrakt där det står att jag inte får yppa ngt om hästen och inte tala ngt negativt om deras företag. Dom i sin tur lovade att köra med öppna kort o meddela de dom säljer henne till hur det är ställt med henne. Nu har dom sålt henne o jag skickade ett meddelande där jag frågade om de hade all information om hästen, vågade inte säga ngt själv. Det framkom att dom har tagit del av röntgenplåtarna, dock var dom tydligen från Holland! När jag köpte henne var hon inte röntgad sa dom. Utan hennes plåtar är tagna i Karlstad .jag vågar inte prata o berätta ngt till köparna eftersom jag skrivit på kontraktet. Men dom vill ju naturligtvis veta..Men om hon är skyldig till bedrägeri är jag då skyldig att följa det? Hon har företag o jag är privatperson.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ingenting hindrar ju att man skriver på avtal om att man inte får säga något. Det påminner förstås om sekretessavtal man ingår när man är anställd hos någon. Nu är frågan om du kan bryta mot detta avtal för att förhindra bedrägeri.

Den som bryter mot denna typ av avtal kan naturligtvis, som annars, bli skadeståndsskyldig. Det är dock ofta så svårt att avgöra vad skadan egentligen är att skadestånd ofta inte döms ut. I princip är det ju ett avtalsbrott, men om den andra parten inte har lidit någon skada kommer du egentligen inte att råka illa ut på något sätt. Det är dock lite svårare när det på det här sättet anknyter till en direkt affär (försäljningen av hästen).

Bedrägeri är ett brott, och en eventuell inkomst av bedrägeri härstammar från brott. Det skulle knappast gå att kompenseras skadeståndsrättsligt för en sådan inkomst. Problemet är att det inte helt givet rör sig om bedrägeri. Det kan ju till exempel faktiskt vara så att köparna helt enkelt inte har undersökt röntgenbilderna och övrigt så noga som de borde (även om detta är osannolikt). Om du i så fall informerar köparen och denne häver avtalet, har du tyvärr - även om det synes orättvist - orsakat säljaren en skada (som troligen är lika stor som den förtjänst denne skulle ha gjort på försäljningen).

Om du vill hålla dig säker kan du möjligtvis höra av dig anonymt till köparen och rekommendera denne att undersöka hästen mer. Det finns förstås alltid en risk att detta kommer fram, men det blir åtminstone inte helt lätt att bevisa att det var du så länge du inte har avslöjat något rakt ut.

Lycka till, och jag hoppas att du fick någon hjälp av svaret! Det är bara att återkomma om du undrar något mer.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare