Avtal om förskott på arv

Hej

Min mamma är ensam kvar och hennes tillgångar är placerade i olika fonder.

Av hennes fem barn är vi tre kvar i livet. En av de avlidna barnen har ett barnbarn. Som jag förstår är vi då fyra arvtagare om vår mamma skulle gå bort idag.

Nu har min syster aviserat behov av ett förskott ur arvet. Om mamma och vi övriga godkänner detta kan man skriva ett juridiskt hållbart dokument kring förutsättningarna och vad som händer sen? Vad bör man tänka på?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att din mammas kvarlåtenskap som ska fördelas mellan er arvtagare i framtiden är större än summan av det förskott som din syster vill få. Är så inte fallet skulle förskottet på arvet kränka er andra syskons laglotter och då kan andra regler aktualiseras.

Arvingar

Arvsrätten regleras i ärvdabalken. Där föreskrivs att den avlidnes barn tillhör den första arvsklassen och har således rätt till lika stor del av kvarlåtenskapen. Om ett av barnen inte längre är i livet ärver istället detta barns barn i sin förälders ställe (2 kap. 1 § ÄB).

När din mamma går bort har du och dina syskon alltså rätt till arvet och ni har rätt till lika stor del av kvarlåtenskapen. Barnet till det syskon som inte längre är i livet ärver i sin förälders ställe och därmed finns det i detta fall fyra arvtagare.

Förskott av arv

Om man ger en gåva till en bröstarvinge (den avlidnes barn) medans man lever är utgångspunkten att denna utgör ett förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Vid fördelning av kvarlåtenskapen inräknas då förskottet på arvet och sedan bestäms arvslotternas storlek. Det belopp som förskottet utgjorde ska sedan avräknas från mottagaren av förskottets arvslott.

Avtal om förskott på arv

Det går bra att skriva ett avtal om förskott på arv. Trots att förskott på arv regleras i lag kan ett avtal underlätta avräkningen vid den framtida bouppteckningen. Mitt råd är att upprätta ett skriftligt avtal, med mottagaren av förskottet som motpart samt med information om summan av förskottet.

Gåvobrev

I ärvdabalken finns det en presumtion om att det som en arvlåtare under sin livstid ger bort till en arvinge ska räknas som förskott på arv. Det är bra att veta att arvlåtaren kan bestämma att en gåva inte ska utgöra förskott på arv genom att upprätta ett s.k gåvobrev. Har ett gåvobrev skrivits till förmån för en arvtagare ska förskottet inte avräknas från mottagarens arvslott (6 kap. 1 § ÄB).

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare