Avtal om besittningsskydd vid hyra i andra hand

En äldre god vän har i dagarna blivit uppsagd från sin andrahandslägenhet efter att bott där 26 år. 1988 ingick min vän ett hyreskontrakt i andra hand med ägaren genom sonen (god man), även ett avtal om avstående från besittningsskydd fanns med godkännande från hyresnämnden. 1992 ingick min vän ett nytt hyreskontrakt i andra hand med den nya ägaren, maka till sonen (god man), även här finns ett avtal om avstående från besittningsskydd, men som dock inte godkänts hos hyresnämnden. 2014 i dagarna har hyresvärden skickat en uppsägning av hyreskontraktet som är undertecknad av makarna som nu vill disponera den själva. Tillsammans med uppsägningen åberopas kontraktet som skrevs 1988 som även fanns bifogat. Min förhoppning är att min vän har besittningsskydd och inte kan sägas upp från sitt kontrakt. Med denna korta beskrivning hoppas jag att det finns anledning att gå vidare med ärendet till hyresnämnden. Och iså fall. – Räcker det med en ansökan till hyresnämnden eller borde min vän anlita en advokat som för talan?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I vissa fall kan besittningsskyddet avtalas bort. Enligt huvudregeln är överenskommelsen giltig om den har godkänts av hyresnämnden.

Däremot utgör andrahandsuthyrning enligt Jordabalken 12 kap 45 § 1 p här ett undantag från det generella besittningsskyddet vilket gör att en andrahandshyresgäst inte kan kräva att sitta kvar i lägenheten när förstahandshyresgästen säger upp lägenheten.

Oavsett om det föreligger ett giltigt avtal om avstående från besittningsskyddet eller ej, måste en andrahandshyresgäst flytta om förstahandshyresgästen själv vill bo i lägenheten.

Besittningsskyddet för andrahandshyresgäster gäller enbart gentemot förstahandshyresgästen, ej mot hyresvärden.

Vänligen

Sandra LarssonRådgivare