FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/01/2018

Avtal genom sms

Är ett sms juridiskt bindande?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag är inte helt säker på vad du menar med din fråga, men jag tolkar det som att du undrar om ett avtal kan ingås genom sms. Att någon har skrivit ett sms att hen ska göra någonting och om detta isåfall är juridiskt bindande. Det vill säga att om parterna emellan har kommit överens om att respektive part ska prestera något gentemot den andre. Utgångspunkten i avtalsrätten är att det behövs ett anbud och en accept för att ett giltigt avtal uppkomma. Den ena parten lämnar ett anbud, och den andra accepterar anbudet.

Ett bindande avtal kan uppkomma i olika former. Avtalet kan ingås muntligen, skriftligen eller genom konkludent handlande. Precis som mycket annat är t.ex. vardagliga köp bindande över sms. Vissa avtal kräver dock att avtalet ska ha en viss form och ingås på ett visst sätt för att vara giltigt, så kallat formalavtal. I ett sådant fall är något man skrivit på sms inte bindande, om detta inte uppfyller formkravet på avtalet.

Så sammanfattningsvis kan det sägas att ett sms är juridiskt bindande beroende vad det rör sig om. Men som utgångspunkt är något man skriver på sms bindande för den parten.

Om jag har tolkat din fråga fel eller om du undrar något ytterligare om det berörda, får du gärna lämna en kommentar nedan så ska jag utveckla mitt svar.

Med vänlig hälsning,

Samuel LindbladRådgivare