FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/02/2017

Avtal för hyra av lös sak

Hej!

Har funderat på att hyra ut saker om en affärsidé. Vad det är behöver jag inte riktigt gå in på men det är åt teknikhållet. Så vill jag försäkra mig på att när personen hyr det så måste de skriva på något sorts hyresavtal. Hur hade ett sådant sett ut? Vad behöver jag tänka på rent lagmässigt för att det ska vara giltigt? Så att personen inte stjäl produkten.

Tacksam för hjälp!

Mvh Fredrik

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De tvingande regler som finns är bestämmelserna i lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, om du väljer att hyra ut egendomen till konsumenter (här). Om du istället ämnar hyra ut till andra näringsidkare är det lagen om avtalsvillkor mellan näringsidkare som ska beaktas (här).

Utöver de två tidigare nämnda lagarna om avtalsvillkor kan det vara bra att även beakta avtalslagen (här). Lagen reglerar bl.a. ingående av avtal, samt de fall då avtal blir ogiltiga.

I övrigt regleras hyresförhållandet endast av det avtal som du och hyrestagaren ingår. Det saknas direkt tillämplig lagstiftning om hyra av lösa saker och således är det viktigt att avtalet blir korrekt utformat. Mitt råd är att använda dig av möjligheten att boka tid hos Lawline juristbyrå (här) för att få hjälp att upprätta ett korrekt avtal, alternativt kan du använda dig av ett standardiserat hyresavtal.

Avslutningsvis kan klargöras att eftersom det inte finns några tvingande regler om hyra av lösa saker räcker det med ett avtal som reglerar förhållandet, innehållande bl.a. förhållandets art (hyra), tidpunkt för återlämning, ansvarsbestämmelser etc.

Hoppas svaret var till hjälp!
Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare