Avtal felaktiga på grund av fel datum?

Hej. jag har tidigare skrivit ett avtal med mina anställda om att ingå i korttidspermittering. men avtalen kom till skada då min katt välte min kaffekopp och kaffet hamnade på avtalen. jag skrev om avtalen och signerade då med samma datum som originalet för det var då jag och mina anställda avtalade om det som står i avtalet. originalet går att läsa men är delvis brunt.

nu menar tillväxtverket att jag har lämnat oriktiga uppgifter eftersom blanketten jag använde för att skriva det nya avtalet publicerades efter datumet som jag och mina anställda signerat.

avtalen är nästan identiska, det som skiljer är lag paragrafer i det nya avtalet, som inte är ett krav enligt tillväxtverkets hemsida. har jag gjort rätt att signera med samma datum eller har jag som tillväxtverket menar gjort fel och lämnat oriktiga uppgifter och därför ska återbetala hela permitteringsstödet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har tecknat avtal med dina anställda, och när dessa har förstörts har ni tecknat nya avtal fast skrivit datumet som du och dina anställda ingick det ursprungliga avtalet. Jag kommer därför att redogöra för hur jag ser på din situation och vad som eventuellt kan göras.

Det föreligger antagligen fel i avtalen

Att man på en blankett tecknat ett avtal för att få permitteringsstöd förutsätter att man har gjort rätt när man tecknat själva avtalet. Att skriva fel datum kan utgöra ett fel som innebär att avtalet är ogiltigt, eftersom det som står på avtalet helt enkelt inte stämmer.

Avtals ogiltighet regleras i 3 kap. Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (hädanefter AvtL). I 32 § AvtL regleras så kallade förklaringsmisstag. Det är en paragraf som är väldigt konstigt skriven, eftersom det viktigaste med paragrafen inte är det som direkt framgår av den utan det som man motsatsvis kan läsa ut ur den. Paragrafen säger på ren svenska att ett avtal kan få en annan innebörd än det som direkt framgår av ordalydelsen i avtalet. Att detta är under kategorin "ogiltighet" har att göra med att paragrafen kan användas för att ogiltigförklara ett avtal. Dock kan man även ge avtalet ett annat innehåll, vilket inte är en ogiltigförklaring om man ska vara väldigt petig. Ett exempel på detta är när man av misstag har skrivit fel på någon siffra i ett avtal. Det kan exempelvis vara att man av misstag skriver ett kommatecken fel som gör att priset enligt avtalet blir väldigt mycket lägre eller högre än tänkt. Om alla parter är överens om vad som egentligen har menats är det i stället den sanna innebörden av avtalet även om avtalet kanske säger att ett helt annat pris ska gälla.

Att hävda att avtalet är direkt ogiltigt på grund av en felskrivning är förvisso strängt men eftersom tidsaspekten är väldigt viktig i den här frågan är det tveksamt om man kan betala ut något stöd från ett skrivet datum när det strider mot logiken i att blanketten som använts har kommit senare. Det i kombination med att avtalet innehåller andra lagrum än det ursprungliga avtalet gör att det mycket väl kan vara så att du omedvetet har lämnat felaktiga uppgifter. Dessutom är det en väldigt schablonartad behandling av den här typen av ärenden, vilket gör att ett avtal med fel datum kan få konsekvenser i den fortsatta handläggningen, eftersom man hela tiden måste "komma ihåg" vad som är den egentliga innebörden i avtalet.

Den möjligheten som jag ser är att man försöker få till att avtalets felaktiga datum beror på ett förklaringsmisstag, och att avtalet bör ges ett annat innehåll med stöd av 32 § AvtL. Det är dock svårt att säga om det går att nå någon framgång med det eftersom just tidsfrågan är så pass viktig för det här avtalet. Ett annat alternativ är att använda sig av det ursprungliga avtalet och försöka få Tillväxtverket att acceptera dem, även om de är missfärgade och i dåligt skick. Dock verkar det som att du redan har gjort din ansökan med de nya avtalen, och det kan vara svårt att få Tillväxtverket att basera sin behandling av ärendet på ett annat avtal så här sent i processen.

Jag ser att du har bokat telefonuppföljning. Därför kommer jag att ringa dig onsdagen den 9/2 kl. 20.00. Det kan vara bra att veta att jag ringer från dolt nummer. Om du skulle ha några frågor innan dess, eller om tiden inte passar får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare