Avskedande/uppsägning pga. brott

Kan arbetsgivare avskeda person om denne finns i belastningsregistret? Skillnad om denna fanns i registret vid anställnings början eller om denne begår brott under tiden för anställning? När är det tillåtet att avskeda m omedelbar verkan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är fullt möjligt för en arbetsgivare att pga. brottslighet säga upp (inte avskeda) en arbetstagare. I lagen (1982:80) om anställningsskydd 18 § stadgas att avskedande får ske "om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren." Vad bestämmelsen tar sikte på är de mer kvalificerade fall som inte ska behöva tålas i något kontraktsförhållande, exempelvis stöld som riktar sig mot arbetsgivaren (se rättsfallet AD 2013 nr 89) eller misshandel av densamme.

Uppsägningsmöjligheten föreligger både ifråga om brottslighet som begåtts innan (om arbetstagaren förtigit detta och därför erhållit tjänsten) och under anställningen, även om det senare normalt torde betraktas som allvarligare. Att brott har begåtts under anställningstiden innebär emellertid inte att man med stöd av lagen kan sägas upp eller ens avskedas hur som helst. En samlad bedömning av omständigheterna måste göras, vilket framgår av AD 1999 nr 47.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare