Avsked på grund av privata skulder?

Hej,

Jobbar som löneadministratör, har nu hamnat lite snett i livet och dragit på mig stora skulder pga

spelberoende. Och har gått så långt att det nu kommit besked om utmätning till min arbetsgivare.

Kan min arbetsgivare säga upp mig pga det för att dom inte tycker det är passande att jag jobbar som löneadminstratör när jag själv jobbar med löner och löneutbetalning?

Jag är helt ren i belastningsregistret ska sägas så har aldrig haft något med polisen att göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att du är tillsvidareanställd, skyddas du av reglerna i lagen om anställningsskydd (här). För att bli avskedad krävs enligt 18 § att du grovt har åsidosatt din aåligganden mot arbetsgivaren. Bestämmelsen tar endast sikte på svåra fall. Exempelvis i de fall det är fråga om avsiktliga eller grovt vårdslösa handlingar som inte ska behöva tålas i något kontraktsförhållande. Som exempel kan nämnas illojal konkurrense ller brottsliga gärningar såsom stöld eller misshandel som riktar sig mot arbetsgivaren. Din privatekonomi utgör inte grund för ett avskedande. Din arbetsgivare kan alltså inte avskeda dig för att du har skulder.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare