FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/12/2022

Avliva husdjur med jaktvapen

Har jaktgevär. I licensen anges ändamålet ”jakt”. Får jag använda vapnet för att avliva ett av mina egna djur. OBS inte av nöd, eller för att inte göra mig skyldig till djurplågeri, eller för att avliva trafikskadat djur. Det kan finnas andra skäl för att behöva avliva ett djur, låt oss säga att man inte vill ha kvar djuret för att man ångrat anskaffandet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan avliva ditt husdjur med ett jaktvapen.

Svaret är att det inte finns några rättsliga hinder för att avliva ett djur man äger; det står jurägaren fritt att avliva sitt husdjur. Däremot får du inte behandla djuret illa eller utsätta det för onödigt lidande, eftersom detta räknas som djurplågeri (16 kap. 13 § BrB). Avlivningen måste därför vara human och smärtfri.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare