Avlidens sambos kvarlåtenskap, hur ska den fördelas? Har jag rätt till pengar som vi haft tillsammans, som avlidne sambos egna barn nu tagit?

Hej! Min sambo har avlidit och vi har ett kassaskåp där vi tillsammans har sparat kontanter till kommande resor m.m. Innan bouppteckningen öppnades kassaskåpet av hans barn utan min närvaro och de tog alla våra kontanter och sätte på hans konto. Hans barn säger att det är bara pappas pengar och vill inte ge ens hälften till mig?! Har jag rätt till pengarna? Hälften? Alla pengar eller inga? Kan jag polisanmäla de?Min sambo var pensionär sedan 8 år tillbaka och jag jobbar heltid. Tack för svar!

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

I förevarande fall blir Sambolagen (SamboL) och Ärvdabalken tillämplig.

Juridiskt sett har sambor inte någon rätt till arv efter avliden partner, vilket skiljer sig från vad som gäller för efterlevande makar (se 3 kap. 1 § Ärvdabalken).

Hade du och din sambo varit makar hade du som efterlevande make varit berättigad till din avlidne makes kvarlåtenskap framför gemensamma barn, dock inte särkullbarn (avliden makes egna barn).

Av frågan framgår det att barnen inte är gemensamma. Uppdelningen i särkullbarn och gemensamma barn är emellertid inte relevant i förevarande fall. Sambor åtnjuter inte någon arvsrätt efter avliden partner. Det innebär att arvsordningen är den som framgår av 2 kapitlet Ärvdabalken. Bröstarvingarna (din avlidne sambos barn i det här fallet) ärver hela kvarlåtenskapen.

Det är endast den avlidnes kvarlåtenskap bröstarvingarna har rätt till. Den egendom som är din kan de inte komma åt genom arv. I det här fallet har ni haft gemensamma tillgångar. Barnen har tagit egendom som tillhör dig, som de menar sig ha rätt till genom arv.

Ett dödsbo är en juridisk person (18 kap. 1 § Ärvdabalken) och äger alla tillgångar som sådan. Innan bouppteckning kan inte arvingarna ta egendom från dödsboet. Du har rätt till egendom som efter bouppteckning tillhör dig.

Pengar är inte samboegendom, vilket är det som genom bouppteckning och bodelning efter samboförhållandets upphörande ska kategoriseras (3 § SamboL). Istället kommer pengarna delas upp enligt gällande äganderätt. De pengar som då tillhörde din avlidne partner kommer tillhöra dödsboet. De pengar som tillhörde dig kommer fortsatt vara dina, under förutsättning att du kan visa det (1 § samäganderättslagen).

Barnen har, under förutsättning att du kan visa att en del av pengarna är dina, ur kassaskåpet, innan bouppteckning för dödsboet är gjort, tagit pengarna. Det kan i det här fallet utgöra stöld (jfr. 8 kap. 1 § BrB), då tillgreppsrekvisitet tycks vara uppfyllt. I annat fall kan det utgöra egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § BrB.

Med vänlig hälsning

Martin CarlehedenRådgivare