Avliden testamentstagare

Hej!

Ogifta L inga bröstarvingar har testamenterat kvarlåtenskapen till sina två kusinbarn L-E & L som avled nyss. Hon var skild-tre barn. Ärver hennes barn Ls del? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Enligt 11:6 ärvdabalken (ÄB) inträder den avlidna testamenttagarens barn i hens ställa vad gäller rätt till arv om de tillhör den krets som har legal arvsrätt efter den avlidne. Kusinbarnbarn har inte legal arvsrätt, varför de inte träder i L:s ställe. Det blir därmed L-E som ärver allt, 11:7 ÄB.

Om det framgår av testamentet att kusinbarnbarnen ska ärva för det fall L är avliden eller har sagts så i samband med testamentets upprättande äger dock det företräde, 11:1 ÄB. I så fall delar kusinbarnbarnen på L:s halva av arvet.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K11

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare