FrågaFAMILJERÄTTFaderskap26/02/2018

Avliden biologisk far: fastställande av faderskap och rätten till arv

Hej,

Min biologiske far har gått bort. Jag är inte folkbokförd som han dotter, utan det står fader okänd hos Folkbokföringen. Vi har de senaste åren haft sporadisk kontakt.

Hans fru och mina 2 halvsystrar vet om att jag finns.

Vi gjorde ett faderskapstest för ca 9 år sedan som visade att han är min pappa, det gjordes via nätet men som jag förstått det så är det inte giltigt juridiskt om man inte gör faderskapstest via blodprov? Hur som helst så behöll han faderskapstestet och det kan ju kommit bort under åren.

När bouppteckning förrättas har jag då något rätt till arv? Om så hur gör jag för att hävda den rätten?

Kan jag efter hans död be om ett nytt DNA-test?

Jag tror inte att min fars hustru och mina halvsystrar frivilligt kommer att "offra" en del av arvet till min förmån.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Rätten till fastställande av faderskap

Eftersom din biologiske far nu är avliden, är det arvingar som företräder honom i mål om fastställande av faderskap i domstol, 3 kap 6 § Föräldrabalk (1949:381), FB, se https://lagen.nu/1949:381. Baserat på att din far hade ett faderskapstest hemma hos sig, samt att hans fru och barn visste om din existens, verkar han ha erkänt dig som sin biologiska dotter under tiden han var i livet. Erkännandet leder till att din fars fru och deras barn inte har rätt att väcka talan i domstol angående ett fastställande om att din far inte var din biologiske far, 3 kap 1 § FB.

Mål om fastställande av faderskap ska väckas av barnet, det är endast barnet som kan väcka talan om fastställande av faderskap, 3 kap 5 § FB. Du behöver det för att kunna fastställa faderskapet, alltså väcka en talan i domstol så att rätten slår fast att han var din far för att lagligt få din del av arvet.

En sådan talan måste väckas senast 3 månader efter dödsfallet eller senast vid bouppteckningen för att du ska få rätt till fastställande av faderskap och för att du är "den som vill grunda arvsrätten på faderskapet", 16 kap 3a § Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637.

Rättsgenetisk undersökning

Då din far inte längre är livet kan ett fastställande av faderskap ske genom ett blodprov eller vävnadstest, inte genom munskrap. I det här fallet är det Rättsmedicinalverket som utför testet och det krävs att din far har lämnat ett samtycke innan han dog för att kunna genomföra ett liknande test, enligt Socialstyrelsens riktlinjer, se http://www.mfof.se/Documents/V%C3%A5rdnad,%20boende%20och%20umg%C3%A4nge/Att%20fastst%C3%A4lla%20faderskap.pdf. Anledningen till samtycket beror på att Rättsmedicinalverket måste använda sig av tester som redan finns från din far, eller ta nya prover. För att få lov att utföra faderskapstest måste Rättsmedicinalverket ha ett domstolsförordnande.

Tester med DNA-teknik har i ett fall från Högsta Domstolen utförts på den avlidnes halvbror för att fastställa faderskap, så det borde också vara en möjlighet om din far hade några syskon, NJA 1999 s. 598.

Se här för blankett om ansökan av fastställande av faderskap: http://www.mfof.se/Documents/Blanketter/blankett-bekraftelse-faderskap.pdf

För att få mer information om praktikaliteter är det enklast om du kontaktar Rättsmedicinalverket, deras kontaktuppgifter samt prislista hittar du här: https://www.rmv.se/berord/dna-och-slaktskap/faderskapsutredning-och-moderskapsutredning-for-privatpersoner/.

Sammanfattningsvis

För att du ska kunna få rätt till arv behöver du väcka talan om fastställande av faderskap inom 3 månader från dödsfallet eller innan bouppteckningen görs, detta för att Rättsmedicinalverket behöver ett domstolsförordnande för att få lov att utföra en rättsgenetisk undersökning och på så sätt fastställa faderskapet så att du kan få din del av arvet som du har rätt till i egenskap av biologisk dotter.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare