Avhysning efter skillsmässa

Ja är nyligen skild och fick beslut från tingsrätten att ja ska ha kvarsitande i lägenheten som är bostadsrätt som står på mig,min ex vägrar flytta utt.Min advokat skrev till honom att han ska snarast möjligt flytta utt och lämna in papperna efter alla tillgångar för bodelning,men han reagerar inte på nått,struntar i allt och verkligen psykar mig.Ska ja vända mig till polisen eller helt enkelt byta lås,eftersom de går inte att komunicera med honom.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår att du befinner dig i en jobbig situation.

När en person som tidigare haft rätt att bo och vistas i en lägenhet vägrar lämna boendet trots att han eller hon inte längre har rätt att befinna sig i bostaden ska man kontakta Kronofogden. Kronofogden har rätt att avhysa personen (vräka). Detta regleras i 16:1 utsökningsbalken (UB).

Hoppas det löser sig för dig!

Linn Kanter PergamentRådgivare