FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/10/2014

Avhysning av hyresgäst inom 30 dagar

hej jag undrar om jag kan be min hyresgäst att flytta ut och ge honom 30 dagar att flytta ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Din fråga saknar en hel del relevant fakta. Rör det sig om en lokal eller bostad? Hur är avtalet reglerat mellan dig och hyresgästen, är avtalet ingånget på obestämd eller bestämd tid? Oavsett vad så regleras hyresförhållandet i jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994 .

Om vi utgår från att det rör en bostadslägenhet och att ni har ingått avtalet på obestämd tid så kan du säga upp hyresgästen i enlighet med 12:4 st. 1 JB, alltså 3 månader efter att uppsägningen från din sida sker.

Det går möjligtvis att bli av med hyresgästen tidigare om det föreligger grova avtalsbrott, se 12:42 JB. ett exempel är att hyresgästen är i dröjsmål med hyran i enlighet med rättsregeln.

Om hyresgästen vägrar flytta ut efter beaktandet av uppsägningstiden så måste du vända dig till kronofogdemyndigheten och yrka på avhysning. Om situationen går så långt att hyresgästen vägrar flytta ut så rekommenderar jag dig att kontakta en jurist som kan hjälpa dig.

Hoppas svaret hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare