Avhysa sambo från bostaden

Hej! Jag är sambo med en kille han har blivit anmäld för misshandel. Jag har kontrakt på huset vi bor i själv. Han flyttade in hos mej gör ca 1.5 år sen. Jag har velat nu i ca 3 månader att han ska flytta. Han vägrar o flytta. Vad gör jag ? Kan jag bara slänga ut han eller vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga samt stort tack för att ni använt en av våra Expresstjänster!

Jag kommer först att rent allmänt svara på din fråga och förklara lite mer generellt vad som gäller juridiskt i din situation. Därefter finner du en sammanfattning och rekommendation över hur du kan gå vidare med ditt ärende.

Allmän redogörelse – Vad gäller?

1. Behöver ni dela på bostaden vid en separation, har han rätt till halva dess värde?

När man som sambor separerar kan den ena parten begära att en bodelning ska göras. Det innebär att man tittar på parets all egendom för att utreda vilken egendom som utgör s.k. samboegendom och som ska delas lika.

En bostad utgör samboegendom enligt Sambolagens 3 § om ni införskaffat bostaden med syfte att den skulle vara gemensam. Om en av parterna har köpt bostaden före samboskapet kan bostaden oftast inte utgöra samboegendom. Detta då man som sagt måste ha köpt bostaden med samboförhållandet för ögonen, och haft som avsikt vid köpet att man skulle bo där tillsammans för att bostaden ska vara samboegendom.

Det verkar som att du har köpt bostaden en tid innan din sambo flyttade in, vilket innebär att bostaden i så fall inte ska delas lika vid en separation. Således är det på den fronten heller inga problem för dig att du vill få honom att flytta ut – du äger bostaden och han har inte rätt till 50 % av dess värde.

2. Hur vräker man någon från sin bostad?

Eftersom er bostad inte är samboegendom kan din sambo inte kräva att få bo kvar utan din vilja. Skulle han vägra att flytta ut på din begäran finns det hjälp som Kronofogden kan erbjuda, de hjälper dig i så fall med att avhysa din sambo. Det man ska ansöka om är en ansökan om betalningsföreläggande/vanlig handräckning som du finner här.

Mer om avhysning finner du här.

Det kostar 300 kronor att ansöka om betalningsföreläggande/vanlig handräckning. Efter din ansökan kommer ett brev skickas till din sambo, som kan ska intyga att han har mottagit. Därefter får han en viss tid (en tid som framgår av brevet) på sig att själv flytta ut från bostaden. Flyttar din sambo inte ut inom den angivna tiden meddelar Kronofogden ett s.k. utslag som anger att sin sambo ska flytta ut. Därefter kan Kronofogden verkställa avhysningen, det vill säga genomföra, det som står i utslaget. Således kan Kronofogden då få honom ut från din bostad. Vid detta stadie tillkommer det en kostnad på 600 kronor. Vill du inte att Kronofogden ska verkställa en avhysning måste du ange det redan i din ansökan, detta om du exempelvis endast vill ha ett beslut på att han inte har rätt att bo där för att senare kunna verkställa det beslutet.

Sammanfattning och rekommendation

Sammanfattningsvis kan du direkt vända dig till Kronofogden om du vill ha hjälp med att avhysa din sambo. Du har rätt att ”slänga ut honom”, dock inte med våld då det i sig kan utgöra ett brott, eftersom han inte har rätt att kräva att bo kvar. Det är absolut bäst att ta hjälp av Kronofogden, istället för att avhysa honom själv, om det är så att han vägrar flytta och därefter hjälper de dig genom hela processen.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Är något i mitt svar oklart eller om du har funderingar över det jag skrivit är du självfallet varmt välkommen att kontakta mig på johan.hakansson@lawline.se.

Allt gott och lycka till med ditt ärende!

Johan HåkanssonRådgivare