Avdrag på lön trots avtalad förskottssemester

Hej,

Enl mitt anställningsavtal ska jag ha förskottssemester, det står under förmåner. Nu har min arbetsgivare dragit på min lön, alltså som om jag inte hade förskottssemester. Dom påstår nu att dom som anställs från 1 april får förskottssemester, jag började 5/3-2018. Hur är det ens möjligt att dom får göra så när det står i mitt anställningsavtal? Det står ingen hänvisning till nåt kollektivavtal, känner mig grundlurad och har aldrig varit med om detta under mina 30år och ett flertal arbetsplatser. Står även på vårt intranät att dom erbjuder förskottssemester till dom som ej hunnit tjäna in semesterdagar. Får dom bryta saker som står i ett anställningsavtal? Vi har kollektivavtal.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semesterförmåner regleras i semesterlagen. Huvudregeln enligt denna lag är att en arbetsgivare och arbetstagare inte kan avtala om villkor som är sämre för arbetstagaren än semesterlagens regler (2 § semesterlagen). Däremot är det tillåtet att göra vissa undantag i det personliga anställningsavtalet eller genom kollektivavtal (2 a § semesterlagen). Om inga särskilda villkor om semester är avtalade är det dock semesterlagens regler som gäller.

Du skriver att förskottssemestern är reglerat i ditt enskilda anställningsavtal som en förmån och att det inte hänvisas till ett kollektivavtal. Observera att du omfattas av kollektivavtalets bestämmelser även om en uttrycklig hänvisning inte finns i ditt anställningsavtal. Jag skulle rekommendera i första hand att undersöka vad som står i kollektivavtal på arbetsplatsen, förutsatt att du är fackligt ansluten eller att din arbetsgivare är skyldig att tillämpa kollektivavtalet på alla sina anställda.

I det följande kommer en beskrivning av hur förskottssemester regleras enligt semesterlagen och möjligheten att avtala om förskottsbetalning av semesterlön. Enligt semesterlagen är huvudregeln att arbetsgivaren har rätt att avräkna förskottsbetalning av semesterlön från den innestående semesterersättningen när anställningen upphör (29 a § semesterlagen). Det finns dock undantag. Avräkning får inte ske om semesterlönen som togs emot i förskott utbetalades mer än fem år före det att anställningen upphörde. Avräkningen får inte heller ske om anställningen upphörde på grund av arbetsbrist (dock ej vid konkurs), sjukdom eller att arbetsgivaren i väsentlig mån åsidosatt sina åligganden mot dig. Semesterlagens bestämmelse (29 a §) kan dock åsidosättas genom kollektivavtal (2 a § 2 stycket semesterlagen).

Som svar på din fråga kan en arbetsgivare inte bryta mot saker som står i ett anställningsavtal eller regleras genom kollektivavtal. Jag hänvisar dig att se till tillämpligt kollektivavtal om förskottssemester och formuleringen i ditt enskilda anställningsavtal. Om arbetsgivaren har brutit mot avtalade bestämmelser om förskottssemester rekommenderar jag att du tar kontakt med fackligt ombud. Din arbetsgivare kan bli skadeståndsskyldig för den summa som dragits av din lön (32 § semesterlagen).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare