FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/01/2018

Avdrag på lön pga. försening till jobbet?

Hej! Om jag kommer försenad till jobbet, har min chef rätt att göra avdrag på min lön då? Om ja, hur mycket? Har du exempel på hur mycket försenad man kan vara och hur mycket de får dra av?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din arbetsgivare har ingen skyldighet att betala lön för tid som du inte har arbetat. Arbetsgivaren har rätt att göra ett avdrag som motsvarar den lön du skulle fått för tiden som du uteblivit från arbetet. Om du exempelvis uteblivit från arbetet under sammanlagt tio timmar får arbetsgivaren göra avdrag för din timlön gånger tio.

Teoretiskt exempel: Jag arbetar 100 timmar per månad och har en månadslön om 10 000 kr. Jag uteblir under månaden 10 timmar från arbetet pga. förseningar. Min arbetsgivare får göra avdrag på min månadslön motsvarande 1000 kr. Jag får lön för de nittio timmar jag faktiskt arbetat, dvs. 9 000 kr.

Med vänliga hälsningar

Gustav DaunRådgivare