Avdrag från deposition

Hej,

Har hyrt ut min bostadsrätt i 6 månader och när jag kom till lägenheten var det ostädat och min köksbänk har stora svarta ringar på träet. Det var stearin på golv, byrå och vägg och låg mat och smulor och frön på mattan och golvet. Jag drog av 1500:- på hennes deposition för besväret men hon tycker inte att det är skäligt, hon säger att jag ska köpa rabarber o gnugga med och att städning inte står speciserad i kontraktet. Dock står det deposition återbetalas om inga anmärkningar. Hon har även själv i textkommunikation före hon flyttat in lovat att ta hand om den som sin egen och vara försiktig och "städa ordentligt". Nu hotar hon med att om jag inte sätter över 1000:- till innan fredag ska hon gå vidare med det här. Vad händer då? Och hon hävdar att hon har lagen på sin sida. Till saken hör att jag har bilder även på köksbänken före o efter. Skall jag ta in hantverkare och städfirma för att återställa saken, även om jag börjat och kan jag kräva henne på utebliven uthyrning eftersom lägenheten inte var i uthyrbart skick?

Tack.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tanken med en deposition är att den ska utgöra säkerhet för skyldigheter som hyresgästen kan komma att ådra sig i hyresförhållandet.

Vad gäller skadan på köksbänken beror den på hur skadan uppkommit. Är det så att hyresgästen orsakat den, är hon naturligtvis ersättningsskyldig enligt 12 kap 24 § JB. Detta blir dock en bevisfråga, vilket innebär att du måste kunna bevisa att hon orsakat skadan.

Du uppger att det finns bilder på hur köksbänken såg ut innan och efter hyresgästens tillträde.

Bilderna är i detta fall en mycket bra beviskälla att hänvisa till.

Du ska inte som hyresgästen menar, gnugga köksbänken i rabarber, utan köksbänken ska återställas i det skick som den var vid inflyttning. Vad en skälig reparationskostnad är, avgörs i det enskilda fallet.

För att täcka reparationskostnaderna kan du kvarhålla den del av hyresgästens deposition i den mån det är skäligt.

När det kommer till städningen är en utgångspunkt att bostaden ska lämnas i samma skick som när man tillträde den. Som hyresgäst har man en skyldighet att vårda lägenheten och det som hör därtill. Det finns dock ingen lag som reglerar flyttstädning, utan här får man se till vad som avtalats mellan hyresvärd och hyresgäst. Ert hyresavtal reglerar inte explicit flyttstädningen och textmeddelandet om att hyresgästen ska ”städa ordentligt” kan tolkas brett.

Eftersom ni inte uttryckligen avtalat om flyttstädningen torde du därför inte kunna kvarhålla den del av depositionen som avser städning.

Kan du då kräva din hyresgäst på ersättning för utebliven uthyrning för att lägenheten inte var i uthyrbart skick?

Din bostad har estetiska skador och är i behov av en flyttstädning, lägenheten är i övrigt fullt brukbar för det avsedda ändamålet, nämligen boende. Detta är inga skador som påverkar bostadens ändamål. Om bostaden haft allvarlig skador, som t.ex. trasig köksutrustning eller avsaknad av varmvatten hade bedömningen kunnat bli en annan.

Du kommer inte kunna kräva hyresgästen på ersättning för utebliven uthyrning.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare