FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/11/2018

Avdrag för kläder på underhållsbidrag

Jag och mitt ex har en dotter ihop som bor hos mig, hon är hos sin pappa varannan helg och han betalar således underhåll till mig. Han gör ett avdrag på underhållet för den tiden hon bor där vilket inte är konstigt. Nu är det så att han ska börja betala underhållet direkt till mig då han alltid skött sig via FK. Dock har han låtit meddela att han kommer betala till mig men allt han behöver köpa till henne kommer han dra av på underhållet till mig. Är det okej att göra så, tex om han bestämmer sig för att köpa kläder till henne för 500 kr så har han rätt att dra av det på underhållet? Jag tycker såklart det känns konstigt då jag köper allt till henne och står för alla hennes kostnader såsom just kläder, aktiviteter både på fritid och i skolan, mobil, månadspeng mm mm.

Mvh.

Lawline svarar

Hej!
Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag utgår ifrån att ditt barn vistas hos ditt ex i minst sex dygn per kalendermånad. Enligt föräldrabalken har han därmed möjlighet att göra avdrag för varje helt dygn (7 kap. 4 § FB). Avdraget innebär att han då kan räkna av 1/40 av det underhållsbidrag för varje helt dygn av barnets vistelse. Detta kallas för umgängesbidrag.

Eftersom underhållsbidraget är tänkt att täcka barnets behov av bland annat kläder och hygienartiklar är detta inget som ditt ex ska stå för som umgängesförälder. Ditt ex har fullgjort sin underhållsskyldighet genom att betala ut det belopp som tidigare har fastställts (7 kap. 2a §)

Om underhållsbidraget inte betalas till dig kan du vända dig till antingen kronofogden för att få hjälp med att kräva ut bidraget eller till Försäkringskassan för att få underhållsstöd. På försäkringskassans hemsida kan du få mer information om hur du kan gå tillväga https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_hos_dig/underhallsstod_nar_barnet_bor_hos_dig

Hoppas detta svar var till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare