Avbryta vikariat efter bara fyra dagar?

Om jag har skrivit på ett anställningsavtal på ett vikariat kan arbetsgivaren bryta det efter 4 dagar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett vikariat innebär att du fyller en specifik ledig position tills den övertas av den som egentligen ska inneha tjänsten. Detta kan bero på att den ordinarie anställde är ledig eller på att det är en ledig tjänst som ska fyllas genom en nyanställning. Det är därför fullt möjligt att ett vikariat bryts efter fyra dagar ifall tjänsten ska ges till den som ska ha den långsiktigt. Detta måste dock stå i anställningsavtalet. Har ni inte avtalat om detta gäller vikariatet tills den tidpunkt som står i avtalet.

Notera att du måste fylla en specifik ledig position, annars handlar det inte om vikariat över huvud taget och då kan du mycket väl ha andra rättigheter. Försök ta reda på om så är fallet och om det visar sig att det egentligen inte rör sig om ett vikariat rekommenderar jag att du tar kontakt med ditt fackförbund eller det fackförbund som har kollektivavtal med din arbetsgivare för att se vad du kan göra - de kommer kunna ge mer personlig rådgivning.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare