Avbryta borgensåtagande enligt avtal

Hej!

Jag har ingått en borgensförbindelse för min dotter till ett bostadsföretag och nu har det blivit så att min dotter inte betalar sin hyra. Vad kan jag göra?

Det står så här i borgensförbindelsen:

Borgensförbindelsen kan sägas upp med 9 mån uppsägningstid, dock tidigast 2 år från det att åtagandet började gälla. Sägs avtalet upp tidigare avslutas borgensåtagandet.

Hur ska jag tolka detta?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett borgensåtagande innebär att borgensmannen är betalningsansvarig för gäldenärens angivna skulder. Det finns olika former av borgensåtaganden, är det en s.k. proprieborgen kan borgenären vända sig till borgensmannen utan att ha försökt få betalt av gäldenären först om det är en enkel borgen måste borgenären i princip uttömt alla möjligheter för att få betalt av gäldenären. Betalar en bergensman får denne en regressfordran mot gäldenären, borgensmannen kan alltså kräva tillbaka det denne betalat av gäldenären.Beroende på vilken typ av borgensåtagande du har gjort kan du alltså direkt bli tvungen att betala din dotters hyresskulder. Enkel borgen förekommer dock sällan.

Ett borgensåtagande kan som huvudregel inte avbrytas om inte det antingen godkänns av borgenären eller om det är ett villkor i borgensavtalet. I ditt fall har villkor angetts för hur borgensåtagandet upphör. Hur det ska tolkas får avgöras med hjälp av allmänna avtalstolkningsmetoder, det är aldrig heltsäkert då partsavsikten är avgörande, dvs. det innehåll som du och borgenären avsåg att avtalet skulle ha. En rimlig tolkning skulle dock kunna vara att du har rätt att säga upp borgensåtagandet med 9 månaders uppsägningstid, dvs. att borgensåtagandet upphör 9 månader efter att du meddelat borgenären att du vill säga upp åtagandet. Om det inte gått två år sen ingåendet av avtalet finns det dock enligt avatalet små möjligheter att avbryta åtagandet.

Borgensåtagandet är accesoriska till borgenärens fordran om hyresavtalet sägs upp uppstpr inte längre nya fordringar som täcks av till borgensåtagande och borgensavtalet upphör därmed också.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare