Avbryta borgensåtagande

Hejsan, Jag frågar denna fråga pga att jag är väldigt bekymrad över mina föräldrar. I korthet så har min mamma borgat för min äldsta syster för några år sedan. Min syster har dock efter att hon borgat för henne, för några år sedan förtalat och behandlat mina föräldrar väldigt illa, så illa att jag har funderat på anmäla henne. Mina föräldrar är väldigt gamla och orkar inte kämpa mot hennes elakheter. Nu har min mamma fått en stroke och min syster sköter inte betalningarna så räkningar nu kommer till mina föräldrar. Går det på något sätt att avbryta borgensåtagandet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är som huvudregel inte möjligt att avbryta ett redan ingått borgensåtagande. Det är möjligt att när man ingår borgensåtagandet förbehålla sig rätten att avbryta åtagandet när man vill. Har inte detta gjorts kan inte åtagandet avbrytas ensidigt men det går självklart komma överens med borgenären att borgensåtagandet ska avslutas. Det är dock sannolikt att borgenären inte vill detta, speciellt om geldenären inte betalar, då det ökar risken för att han inte kommer att få betalt. Borgensåtagandet kan vara ogiltigt från början enligt avtalslagens ogiltighetsregler, men för dessa gäller att ogiltighetsgrunden ska finnas när avtalet ingicks. De omständigheter som du har nämnt har uppstått efteråt och kommer inte att påverka borgensåtagandets giltighet. Borgensåtagandet kan därför förmodligen inte avbrytas.

Det uppstår en regressfordran mot gäldenären om en borgensman betalar gäldenärens skuld. Din mor rätt att kräva tillbaka pengarna från din syster. För det fall regressfordran finns kvar vid din mors bortgång kommer rergressfordran sannolikt betraktas som ett förskott på arv och därmed avräknas från din systers arvslott, se ärvdabalkens 6:e kap. här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare